De fleste af os kender til en travl og minutplanlagt hverdag, hvor vi jager fra det ene gøremål til det andet – det lider vores mentale sundhed og præstationer under. Men vi kan ændre på det, og det koster ikke andet end vores vilje! Valget er vores.

Det er et faktum, at vores liv og hverdag går hurtigere og hurtigere. At vi til stadighed skal nå mere, overskue mere, at vores opgaver bliver mere og mere komplekse. Derfor er det jo også meget forståeligt, at vi sætter tempoet op, at vi mentalt er på vej til næste opgave, som venter på os, inden vi er helt færdige med den opgave, vi er i gang med. Vi multitasker, selv om vores hjerne ikke kan det, men bliver overbelastet af det.

Og det er ikke kun i arbejdslivet, vi jager afsted, det er også i vores fritid, hvor vi skal en masse, og rigtigt meget skal nås til en bestemt tid. Når vi hænger i en klokkestreng det meste af tiden, kan vi have en tilbøjelighed til også at jage fremad mod de opgaver, der godt kan vente lidt, for det er blevet en norm, en livsadfærd at have travlt, at skulle videre til det næste – og det haster.

Prisen er høj!

Som skrevet er det usundt og usundt i en grad, så det svækker vores fysiske og psykiske helbred, måske ikke i dag eller i næste uge, men på sigt. Ingen kan sige, om det er på kort eller langt sigt. Derfor tilsidesætter vi det ligesom med kræften og blodproppen – ”Det rammer måske slet ikke mig, og ellers må jeg tage mig af det til den tid”. Ja! Det er måske en meget forståelig undskyldning – for vi har travlt, men den holder ikke, og vi ved det godt!

Der skal mere ro på!

Brems op og tag en kort pause – træk vejret og mærk nuet!

Gør det til en god vane at stå eller sidde stille et øjeblik mellem to opgaver. Start den nye vane med at tage et kort stop på vej til arbejde og et kort stop på hjemvejen. Et stop, hvor du blot lige tager en pause, trækker vejret og sætter blikket på uendeligt.

Er det svært? Næ, det eneste, det kræver, er, at du beslutter dig til at passe lidt mere på dig selv og gør det.

Særligt på vejen hjem!

I min stressklinik hører jeg både mænd og kvinder berette om, hvordan de jager hjem, de skal hente børn, hjem og lave mad, lave lektier, Ole skal til fodbold og Nina til ridning osv. Når jeg spørger dem om, hvad det er, de skal nå på minuttet, rynker de panden og kigger på mig – hvad mener du?

Hvad vil det betyde, hvis du kom 10 minutter senere hjem, fordi du havde siddet på en bænk og bare kigget og lyttet? Havde fået trukket vejret og været til stede i nuet – i 10 minutter – på vej hjem? Mærket roen sænke sig i kroppen.

Intet som i – slet intet!

Nemlig! Det ville ikke vælte verden, måske skulle nogle aftaler lige justeres med nogle minutter, men du ville have så godt af det, og det eneste, der kan forhindre, at det sker, er, at du ikke prioriterer det.

Læs, se og hør mere om at holde sig fri af stress på: st-coaching.dk, der driver Nordsjællands Stressklinik i Frederikssund.

 

/ Gæsteblogger  Steen Thomsen er Senior Stresscoach og forfatter til bøgerne: ”Bogen om vores stress” samt ”Vejen uden om vores stress”. Bøgerne kan bl.a. købes på saxo.com.