De fleste af os går ikke til dagligt rundt og tænker på, om vi nu får kalk og mineraler nok. Mange tager måske den daglige vitaminpille og spiser – synes vi som regel selv – varieret og sundt. Der er er heller ikke grund til bekymring, hvis man er sund og rask og faktisk spiser en sund og varieret kost. Gør vi det, kan de fleste af os få dækket vores behov for både kalk og andre vitaminer og mineraler. Det er imidlertid vigtigt, at vi alle er opmærksomme på at få kalk nok hele livet igennem.  

Mange af vores ældre mennesker er småtspisende. Derudover har der gennem deres opvækst ikke været så meget fokus på kost, som der er i dag, hvilket har gjort at de ikke nødvendigvis har fået, hvad deres krop havde brug for. Det betaler de desværre prisen for i dag. 

Kalk er vigtigt for vores knogleopbygning, vores tænder og kroppens celledelingsprocess. Sammen med D-vitamin, K-vitamin og til dels Magnesium er det vigtige kilder til vores udnyttelse af kalken, til vores immunsystem, vores evne til størkning af blodet, et sundt nervesystem og vedligeholdelse af sunde knogler og muskler. 

Personer der har ensidige kostvaner (hvilket man ser hos ældre og mange handicappede) personer der ikke tåler/indtager mælkeprodukter eller ost, eller som er småtspisende skal være obs på, om de får nok kalk. Børn og unge i voksealderen har ligeledes behov for kalk og D-vitamin til at vedligeholde deres knogler. 

Kalk findes primært i mælkeprodukter og ost. Men også i f.eks. grønne grøntsager og fuldkornsprodukter. D-vitamin hjælper til optimal optagelse af kalken og er derfor rigtig god at indtage parallelt med kalk. D-vitamin findes især i fed fisk og i solstrålerne/lyset. De nordiske anbefalinger lyder på 800 mg. kalk om dagen for alm. voksne mennesker. Og får man ikke dækket sit behov via kosten, er der en hel del udmærkede kalktilskuds-produkter på markedet. Der findes mange forskellige varianter, således at du kan vælge en variant, der dækker lige præcis dit behov for kombinationen af kalk, D-vitamin og K-vitamin og Magnesium. 

En anden vigtig del af vedligeholdelsen af vores knogler og muskler er motion! Daglig motion/aktivitet af 30 min. – og gerne med vægtbærende motion som løb, dans, sjipning eller styrketræning – er essentielt for sunde knogler. Kan du et par gange om ugen få pulsen helt op og blive forpustet er det endnu bedre. Det kan man sætte fokus på f.eks. på børnehjemmene. 

/Pernille Als